HITEC
2012-10-23 15:14
A  A  A

Selen- ważny dla sportowców i nie tylko

Selen- ważny dla sportowców i nie tylko

Niezbędny pierwiastek

Selen nazywany jest pierwiastkiem życia, gdyż jego obecność w organizmie jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania. Chociaż początkowo uważano selen za substancję toksyczną obecnie - za wprost niezbędną a główna rola selenu, podobnie jak witaminy E związana jest z detoksykacją wolnych rodników oraz syntezy DNA, najważniejszego składnika chromosomów, zawierający chinformacją genetyczną i RNA, biorącego udział w syntezie białka.
Zapotrzebowanie człowieka na selen zmienia się ze wzrostem masy ciała; płeć i wiek nie wpływają na wielkość zapotrzebowania na selen. Przyjmuje się wartość około 70 mcg selenu dla mężczyzn i 55mcg dla kobiet w całodziennej diecie .

Selen u osób aktywnych fizycznie

Osoby aktywne fizycznie, sportowcy (np. kulturyści) potrzebują więcej selenu, ponieważ występuje u nich większe zużycie tlenu, a w konsekwencji masowe wytwarzanie rodników tlenowych. Powstają one w pracujących mięśniach z powodu intensywnego wysiłku fizycznego oraz stresu psychicznego. Wolne rodniki powstają w organizmie bez przerwy ale ich liczba wzrasta dodatkowo ze względu na wysiłek fizyczny.

Szczególne znaczenie selenu

Selen wchodzi w skład 20 enzymów, między innymi występuje w peroksydazie glutationowej, która spełnia główną rolę ochronną przed utlenianiem lipidów błon komórkowych. Przy niedoborze peroksydazy glutationowej poziom wolnych rodników może wzrosnąć na tyle, że następuje uszkodzenie funkcji i struktury błony komórkowej, co prowadzić do rozpadu całej komórki, zniszczenia tkanki i przyspieszonego procesu starzenia się organizmu.
Stwierdzono, że właśnie wolne rodniki powodują ból mięśni, który może być odczuwalny nawet kilka dni po ciężkim, intensywnym wysiłku. Przy dużej ilości wolnych rodników np. podczas intensywnego treningu wytrzymałościowego i braku odpowiednich mechanizmów obronnych może dojść do rozległych zniszczeń wielu komórek.
Należy wystrzegać się wolnych rodników, które są wyjątkowo destrukcyjne dla organizmu sportowca, obniżają wydolność, osłabiają cechy motoryczne, powodują długotrwałe utrzymywanie się po treningu bólu mięśni itp.
Wolne rodniki są to cząsteczki z jednym niesparowanym elektronem. Selen znajdujący się w enzymie obronnym peroksydazy glutationowej jest dawcą, oddaje wolny elektron rodnikowi. Jest bardzo ważnym przeciwutleniaczem, który zmniejsza uszkodzenia w mięśniach oraz przyspiesza regenerację.

Źródła selenu

Najlepszym źródłem selenu w pożywieniu są drożdże piekarskie oraz pszenica. Dobre jego źródło stanowią inne produkty zbożowe, jak owies, ryż brązowy. Duży wpływ na zawartość w nich selenu ma jego ilość w glebie i wodzie.
W mięsie ssaków, rybach znajdują się umiarkowane ilości selenu.
Owoce i warzywa są ubogie w selen. Na uwagę zasługują; czosnek, cebula, brokuły.
Bogatym źródłem są orzechy brazylijskie, skorupiaki, tuńczyk.
Zawartość średnia selenu w mikrogramach ( mcg ) w 100 g produktu przedstawia się następująco : makrela wędzona -32, -wątróbka drobiowa -25, -chleb żytni razowy -18, -jajo kurze całe -16, -kurczak, tuszka -13, -mleko w proszku -12, -pieczarka świeża -7,5,- olej słonecznikowy -7, -cebula -2,5, -ser elementarer -6,5, -ziemniaki-3 -ostrygi-53 ,-małże -82,-orzechy brazylijskie -102, -brukselka, -8,- groch ( nasiona suche ) -22, -otręby pszenne -16.
 

Ryby- źródło zdrowia i problemów

Ryby są bezspornie bardzo istotnym składnikiem diety. Spożycie ryb jest obecnie zjawiskiem ogóloświatowym, dzięki szybkiej dystrybucji są one dostępne ...czytaj dalej »
Ryby- źródło zdrowia i problemów
2013-01-30

Witamina D niezbędna dla mięśni

Jeśli chcesz budować tkankę mięśniową i siłę, to zwrócić szczególną uwagę na swój schemat treningu, suplementy i stosuj produkty spożywcze, które p ...czytaj dalej »
Witamina D niezbędna dla mięśni
2012-08-18

10 Powodów dla których olej rybny jest niezbędny!

Naucz się dziesięciu powodów dlaczego olej rybny jest niezbędny i co trzeba zrobić, aby jeść prawidłowo do swojej osoby. ...czytaj dalej »
10 Powodów dla których olej rybny jest niezbędny!
2012-07-02
Powiązane artykuły
Psychika w sporcie

Psychika w sporcie

Rekordy sportowe są ustalane od początku istnienia każdej z dyscyplin. Dla każdej z dyscyplin rekordy te były pobijane wielokrotnie. W dzisi
2016-09-16 12:47
Under Armour

Under Armour

Under Armour producent obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych. Obecnie jedna wśród największych przedsiębiorstw odzieżowych na świecie obok
2016-09-14 13:41
Woda - ile powinniśmy jej wypijać?

Woda - ile powinniśmy jej wypijać?

Temat ilości wypijania płynów przewija się nieustannie po dziś dzień. Można się z nim spotkać nie tylko na siłowni, salach treningowych, ale
2016-09-12 11:39
Przetrenowanie - fakt czy mit?

Przetrenowanie - fakt czy mit?

Witam wszystkich czytelników bodyinfo.pl oraz muscleinfo.pl. Poruszymy dzisiaj temat przetrenowania. Czy ono faktycznie istnieje? Trzeba na
2016-09-12 11:00
Nie jem po 18stej - stereotypowy mit!

Nie jem po 18stej - stereotypowy mit!

Nie jem po 18stej! - stereotypowy mit, który więcej Nam zaszkodzi, niż pomoże.
2016-09-05 11:03
Deload - czym jest i jak go stosować?

Deload - czym jest i jak go stosować?

Deload to nic innego jak zaplanowany okres czasu, który pomoże Nam naładować akumulatory do dalszej pracy i ciężkich treningów. Deload to pr
2016-08-30 11:25
Pre-workout HOORN ENERGY BOOSTER marki LABOTEST USA

Pre-workout HOORN ENERGY BOOSTER marki LABOTEST USA

W dzisiejszym artykule na tapetę pójdzie pre-workout HOORN ENERGY BOOSTER marki LABOTEST USA. Jest to nowość na rynku przedtreningówek. Prep
2016-08-18 11:58
Witaminy i omega-3 marki Medlabs

Witaminy i omega-3 marki Medlabs

Witam wszystkich czytelników. Dzisiaj zgłębimy temat produktów witaminowych oraz omega-3 marki Medlabs. Jak wiadomo witaminy biorą udział we
2016-08-13 11:59
Odżywki proteinowe marki Medlabs

Odżywki proteinowe marki Medlabs

Sportowe dzień dobry wszystkim. W dzisiejszej publikacji przybliżymy Wam dwa kolejny produkty marki Medlabs - Protein 90 Hybrid oraz 100% Is
2016-08-10 11:09
Noos Eneregy marki Medlabs

Noos Eneregy marki Medlabs

Witam czytelników w kolejnej odsłonie artykułów na temat produktów marki Medlabs. Dzisiaj na celownik pójdzie pre workout – Noos Energy.
2016-08-08 12:09
Wszystko o witaminie C

Wszystko o witaminie C

Witam w kolejnej części artykułów na bodyinfo.pl i muscleinfo.pl. Zapraszam dzisiaj do zgłębienia wiedzy o bardzo istotnej witaminie dla na
2016-08-05 14:29
Fat Loser marki Medlabs

Fat Loser marki Medlabs

Przedstawiamy Wam opis produktu, którego zadaniem jest pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej. Do rzeczy – mowa o FAT LOSER. Jak wpływa na
2016-08-05 11:40
DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

„Tylne ładowanie węglowodanów ‘’ pod tą dziwnie brzmiącą po polsku nazwą kryje się bardzo ciekawy, coraz bardziej popularny system żywienia
2016-08-02 14:59
wszystko o AMINOKWASACH

wszystko o AMINOKWASACH

Dzisiaj poruszymy temat aminokwasów - organicznych związków chemicznych, które są niezbędnymi "cegiełkami" dla budowy mięśni ale nie tylko.
2016-08-01 11:31
5 najważniejszych ćwiczeń dla masy mięśniowej

5 najważniejszych ćwiczeń dla masy mięśniowej

Witam, przedstawiam wam 5 ćwiczeń, które najbardziej przyczyniają się do wzrostu masy mięśni.
2016-07-27 17:48
Redakcja Sportowa MuscleInfo.pl
ul.Przemysłowa 60, 43-100 Tychy
email: [email protected], [email protected]