HITEC
2012-10-23 15:14
A  A  A

Selen- ważny dla sportowców i nie tylko

Selen- ważny dla sportowców i nie tylko

Niezbędny pierwiastek

Selen nazywany jest pierwiastkiem życia, gdyż jego obecność w organizmie jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania. Chociaż początkowo uważano selen za substancję toksyczną obecnie - za wprost niezbędną a główna rola selenu, podobnie jak witaminy E związana jest z detoksykacją wolnych rodników oraz syntezy DNA, najważniejszego składnika chromosomów, zawierający chinformacją genetyczną i RNA, biorącego udział w syntezie białka.
Zapotrzebowanie człowieka na selen zmienia się ze wzrostem masy ciała; płeć i wiek nie wpływają na wielkość zapotrzebowania na selen. Przyjmuje się wartość około 70 mcg selenu dla mężczyzn i 55mcg dla kobiet w całodziennej diecie .

Selen u osób aktywnych fizycznie

Osoby aktywne fizycznie, sportowcy (np. kulturyści) potrzebują więcej selenu, ponieważ występuje u nich większe zużycie tlenu, a w konsekwencji masowe wytwarzanie rodników tlenowych. Powstają one w pracujących mięśniach z powodu intensywnego wysiłku fizycznego oraz stresu psychicznego. Wolne rodniki powstają w organizmie bez przerwy ale ich liczba wzrasta dodatkowo ze względu na wysiłek fizyczny.

Szczególne znaczenie selenu

Selen wchodzi w skład 20 enzymów, między innymi występuje w peroksydazie glutationowej, która spełnia główną rolę ochronną przed utlenianiem lipidów błon komórkowych. Przy niedoborze peroksydazy glutationowej poziom wolnych rodników może wzrosnąć na tyle, że następuje uszkodzenie funkcji i struktury błony komórkowej, co prowadzić do rozpadu całej komórki, zniszczenia tkanki i przyspieszonego procesu starzenia się organizmu.
Stwierdzono, że właśnie wolne rodniki powodują ból mięśni, który może być odczuwalny nawet kilka dni po ciężkim, intensywnym wysiłku. Przy dużej ilości wolnych rodników np. podczas intensywnego treningu wytrzymałościowego i braku odpowiednich mechanizmów obronnych może dojść do rozległych zniszczeń wielu komórek.
Należy wystrzegać się wolnych rodników, które są wyjątkowo destrukcyjne dla organizmu sportowca, obniżają wydolność, osłabiają cechy motoryczne, powodują długotrwałe utrzymywanie się po treningu bólu mięśni itp.
Wolne rodniki są to cząsteczki z jednym niesparowanym elektronem. Selen znajdujący się w enzymie obronnym peroksydazy glutationowej jest dawcą, oddaje wolny elektron rodnikowi. Jest bardzo ważnym przeciwutleniaczem, który zmniejsza uszkodzenia w mięśniach oraz przyspiesza regenerację.

Źródła selenu

Najlepszym źródłem selenu w pożywieniu są drożdże piekarskie oraz pszenica. Dobre jego źródło stanowią inne produkty zbożowe, jak owies, ryż brązowy. Duży wpływ na zawartość w nich selenu ma jego ilość w glebie i wodzie.
W mięsie ssaków, rybach znajdują się umiarkowane ilości selenu.
Owoce i warzywa są ubogie w selen. Na uwagę zasługują; czosnek, cebula, brokuły.
Bogatym źródłem są orzechy brazylijskie, skorupiaki, tuńczyk.
Zawartość średnia selenu w mikrogramach ( mcg ) w 100 g produktu przedstawia się następująco : makrela wędzona -32, -wątróbka drobiowa -25, -chleb żytni razowy -18, -jajo kurze całe -16, -kurczak, tuszka -13, -mleko w proszku -12, -pieczarka świeża -7,5,- olej słonecznikowy -7, -cebula -2,5, -ser elementarer -6,5, -ziemniaki-3 -ostrygi-53 ,-małże -82,-orzechy brazylijskie -102, -brukselka, -8,- groch ( nasiona suche ) -22, -otręby pszenne -16.
 

Ryby- źródło zdrowia i problemów

Ryby są bezspornie bardzo istotnym składnikiem diety. Spożycie ryb jest obecnie zjawiskiem ogóloświatowym, dzięki szybkiej dystrybucji są one dostępne ...czytaj dalej »
Ryby- źródło zdrowia i problemów
2013-01-30

Witamina D niezbędna dla mięśni

Jeśli chcesz budować tkankę mięśniową i siłę, to zwrócić szczególną uwagę na swój schemat treningu, suplementy i stosuj produkty spożywcze, które p ...czytaj dalej »
Witamina D niezbędna dla mięśni
2012-08-18

10 Powodów dla których olej rybny jest niezbędny!

Naucz się dziesięciu powodów dlaczego olej rybny jest niezbędny i co trzeba zrobić, aby jeść prawidłowo do swojej osoby. ...czytaj dalej »
10 Powodów dla których olej rybny jest niezbędny!
2012-07-02
Powiązane artykuły
Odchudzanie - krok po kroku cz.2

Odchudzanie - krok po kroku cz.2

Z części pierwszej dowiedzieliśmy się jak obliczyć PPM (podstawowa przemiana materii) oraz jak prawidłowo zacząć redukcję tk. tłuszczowej. W
2016-04-28 13:21
Odchudzanie - krok po kroku cz.1

Odchudzanie - krok po kroku cz.1

Odchudzanie, czyli redukcja tk. tłuszczowej - bo na tym należy się skupić, nie ma nic wspólnego z restrykcyjnymi dietami. Głodówki mimo szyb
2016-04-27 18:01
Jak budować masę mięśniową - krok po kroku

Jak budować masę mięśniową - krok po kroku

Budowa mięśni to efekt odpowiedniego odżywiania, stymulacji treningowej i suplementacji. Krok po kroku postaram się wyjaśnić na czym polega
2016-04-21 16:27
Rodzaje węglowodanów w diecie!

Rodzaje węglowodanów w diecie!

Jakie węglowodany wybierać w diecie sportowca, kulturysty czy osoby odżywiającej się pro zdrowotnie? Kiedy je stosować? Jak działają na nas
2016-01-25 16:54
Ziemniaki - zdrowsze niż myślisz !

Ziemniaki - zdrowsze niż myślisz !

Ziemniak to w Polsce chyba najbardziej popularne warzywo, używamy go do wielu potraw. Zwykło się mawiać, że ziemniaki są tuczące.. że nie po
2016-01-16 12:54
Białko...ach to białko jaki rodzaj wybrać dla siebie? jak je stosować?

Białko...ach to białko jaki rodzaj wybrać dla siebie? jak je stosować?

Każdy z Nas pewnie zadaje sobie pytanie jakie białko będzie najlepsze serwatka?wołowe? a może sojowe czy pszeniczne na te i inne pytania pos
2016-01-15 16:40
KREATYNA - najbardziej popularny suplement na świecie który daje siłę.

KREATYNA - najbardziej popularny suplement na świecie który daje siłę.

Jaki rodzaj KREATYNY stosować? Jaką wybrać jej formę? Tabletki ?kapsułki a może proszek? Wreszcie najważniejsze jakie dawki brać by osiągnąć
2016-01-09 14:45
Chlorella - cudowna alga morska !

Chlorella - cudowna alga morska !

Chlorella - jedna z alg morskich występujących na naszej planecie istniejąca od ok 2,5mln lat. Jest organizmem jednokomórkowym o mikroskopij
2016-01-08 14:45
NAJNOWSZE SPALACZE TKANKI TŁUSZCZOWEJ TYLKO U NAS !!!

NAJNOWSZE SPALACZE TKANKI TŁUSZCZOWEJ TYLKO U NAS !!!

Jeśli myślicie że próbowaliście już wszystkie suplementy na spalenie tkanki tłuszczowej to dziś mamy dla Was niespodziankę:) otóż od niedawn
2016-01-07 15:26
Sezon na łyżwy rozpoczęty !

Sezon na łyżwy rozpoczęty !

Wraz z nadejściem zimy w wielu miastach powstały sezonowe lodowiska na świeżym powietrzu.
2016-01-05 12:44
Suplementy dla początkujących od czego zacząć ? jakie dawki brać?

Suplementy dla początkujących od czego zacząć ? jakie dawki brać?

Pewnie każdy początkujący trenujący który już ustalił sobie swoją dietę( dieta to podstawa) zastanawia się od jakich suplementów powinien za
2016-01-04 15:59
Zawartość kofeiny w różnych produktach

Zawartość kofeiny w różnych produktach

Kofeina - jedna z tych substancji, która została dokładnie przebadana i udowodniono jej działanie.
2016-01-04 14:18
PODNOSIMY POZIOM TESTOSTERONU !!!

PODNOSIMY POZIOM TESTOSTERONU !!!

Testosteron nasz najważniejszy sprzymierzeniec na siłowni i nie tylko. Jako wolny testosteron jest składnikiem każdego organizmu kobiety i
2015-12-30 17:32
Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)

Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)

Piłka ręczna to gra zespołowa, w której zawodnicy muszą bardzo dużo i szybko poruszać się po boisku. Wykonują pracę beztlenowo – siłową i je
2015-12-29 17:33
Zbliża się sylwester i to nasze "postanowienie noworoczne"

Zbliża się sylwester i to nasze "postanowienie noworoczne"

Zaczynamy ale wszystko po kolei...święta święta i po świętach i co ??? oponka się nazbierała ? uda i tyłek urosły ? i całkowite lenistwo oga
2015-12-28 17:26
Redakcja Sportowa MuscleInfo.pl
ul.Przemysłowa 60/1, 43-100 Tychy
email: [email protected]